•   
  •   
  •   
  •   


  •  

    حتما موشک کاغذی و نمکدان کاغذی رو که در بچگی می ساختید به یاد دارید !ایا می دونید این هنر یعنی تا کردن کاغذ(paper folding) یک هنر شناخته شده وقدیمیه وبه نام اوریگامی معروف است؟
    وایا می دونید که در حال حاضر اوریگامی تنها یک سرگرمی نیست ودر بسیاری از علوم کاربرد داره وشرکتهای بزرگ شناخته شده ای مثل NASA,JVC,Canonو...در سراسر دنیا با طرحهای اوریگامی سروکار دارند؟
    رابرت لنگ محقق ناسا واستاد اوریگامی ,برنامه نرم افزاری بر اساس اوریگامی به نام Tree Makerطراحی کرده که دانشمندان لابراتوار Livermore Lawrenceدر کالیفرنیا از ان برای طراحی تلسکوپ های سبکتری استفاده کرده اند که بر اساس اوریگامی مانند گل در فضا باز می شود(unfold) اما اساسا چرا کیهان شناسان به فکر استفاده از اوریگامی افتادند؟ همانطور که می دانید دو دسته تلسکوپ وجود دارد :تلسکوپ های زمینی وتلسکوپ فضایی هابل که سالها تصاویر منخصر بفردی به زمین فرستاد که تلسکوپ های زمینی قادر به ثبت انها نبودند ,چرا که علی رغم این که سطح عدسی هابل یک هفدهم سطح بزرگترین مشابه زمینی ان است.
    اما هابل قادر به جمع کردن نور زیادی در یک فاصله زمانی کوتاه به اندازه مشابه زمینی نیست,این مساله یعنی میزان جمع کردن نور زیاد در مدت کوتاه در مشخص کردن مکان ستاره ها و فاصله انها از ما بسیار مهم است که هابل از این جهت ضعف دارد وبه این علت دانشمندان اطلاعات هابل وتلسکوپ زمینی راهمزمان استفاده می کردند تا بر این مشکل فائق ایند .
    اما چرا دانشمندان قادر به استفاده از تلسکوپ های فضایی به اندازه مشابه زمینی نیستند ؟
    زیرا طول راکتهای که باید تلسکوپ را به فضا منتقل کنند ,محدود است و نمی توان راکتهای بزرگی ساخت و به فضا فرستاد و به تبع ان نمی توان تلسکوپ بزرگی را به فضا پرتاب کرد . اینجاست که دانشمندان به فکر استفاده از اوریگامی افتادند.
    هم اکنون دانشمندان لابراتوارLawrence Lirermoreبر روی تلسکوپی به قطر 25متر به نام eye glass کار می کنند که بسیار سبک وقابل انعطاف است وبر اساس تئوری اوریگامی تا شده ,داخل راکت به طول 6متر قرار می گیرد و سپس به فضا فرستاده می شود ودر انجا با کمترین نیرو باز و بسته می شود .هم اکنون لایه های خورشیدی ماهواره ها وکشتی های فضایی نیز که سطح وسیعی دارند واز طریق این سطح نیرو گردش خود را در فضا کسب می کنند ,به همین روش تا شده و به فضا پرتاب می شوندودر فضا به راحتی باز می شوند.

     

  • ۱) ایجاد ارتباط عاطفی

    ۲) تمام انسانها به حل مشکل یا معما علاقه مند هستند،

    ۳) رشد نظم و ترتیب بهتر در کارها.

    ۴) افزایش مهارت دست ها

    ۵) هماهنگی اندیشه و عمل .

    ۶) ایجاد علاقه به ساخت شکل ها و مدلهای اوریگامی و ترجیح دادن آن به انجام بعضی بازی های کامپیوتری و دیدن بعضی برنامه های تلویزیونی ، و ...

    ۷) ارزان بودن

    ۸) از مزیتهای بسیار مهم اوریگامی زیاد شدن شوق و علاقه به طبیعت و موجودات زنده است .

    ۹) می توان انجمن های غیر دولتی متفاوتی از دوستاران اوریگامی تشکیل داد و با حمایت های دولت، این هنر را عمومی تر نمود .

    ۱۰) اوریگامی را می توان براحتی جایگزین بسیاری از اسباب بازی هایی نمود که نقشی در رشد خلاقیت و کارایی افراد ندارند .

    ۱۱) کار با اوریگامی دنیای خیال انگیز و آرامی را فراهم کند . انسانها به چنین آرامشی برای مقابله برخی با استرسهای دنیای واقعی نیاز دارند.

    ۱۲) تمرکز حواس ،

    ۱۲) کمک به ساخت الگوهای هنری و صنعتی به دلیل قابلیت آسان شکل گیری و به عمل در آمدن ایده ها از دیگرمزایای اوریگامی است.

    ۱۳) اوریگامی بر اساس گسترش صلح ودوستی بین تمام ملتها رواج پیدا نمود.

    ۱۴) به قول تاکتوشی نوجیما مدرس دانشگاه کیوتو و استاد اوریگامی « تئوری اوریگامی را می توانیم برای همه چیز استفاده کنیم چونکه همه جا هست.»

    ۱۵) آچیرو هاگیوارا دانشمند ژاپنی، در حال پیدا نمودن راهی است که قسمت تاشونده ای در خودرو ها ساخته شود تا انرژی تصادف بجای تخریب در آن قسمتها جذب شود.

    ۱۶) رابرت لنگ کیسه هوایی برای خود رو ها طراح نموده است براحتی در هنگام تصادف باز شده و سرنشین ها را از صدمه دیدن محافظت می کند.

    ۱۷) ساختمان بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان بنام چشم شیشه ای , بر اساس اوریگامی طراحی گردیده است.

    ۱۸) ساختمان کتابخانه عمومی شهر سیاتل بر اساس اوریگامی ساخته شده است.

    ۱۹) اوریگامی در ساخت نقشه ها، چادر ها، ظرفهای غذا و گنبد استادیومها کمک شایان توجهی کرده است.

    ۲۰) اوریگامی دنیای ریاضیات، مهندسی و علوم و هنرهای دیگر را دچار تحول کار آمدتری نموده است.

    یافته های جدید

    اوریگامی فواید زیادی دارد از جمله ، هماهنگی بین چشم و دست ، مهارت در کارهای فکری که نیاز به انجام ترتیب و توالی خاص دارد ، مهارت در دقت ، افزایش شکیبایی و صبر ، افزایش مهارتهای خاص جسمانی ، افزایش نتیجه گیری های منطقی و ریاضی و ...

    وقتی مشغول ساخت مدلهای اوریگامی هستید چون مجبورید با هر دو دست کار کنید ،تمام مغز شما در حال فعالیت است. طبق آخرین تحقیقاتی که دکتر کاترین شماکوف و یوری شماکوف روی مغز انجام داده اند ، وقتی هر دو دست مشغول انجام کاری هستند ، مغز پالسهای محرک بیشتری را دریافت می کند. در نتیجه کرتکسهای مغز افزایش یافته و شاهد به روز خلاقیتهای بیشتری، در افرادی که اوریگامی کار می کنند ، خواهیم بود.

    منبع:www.aftab.ir

    ادامه مطلب
  •  

    origami 300x225 اوریگامی و کاربرد آن

    کاربردهای اُریگامی
    در اینجا به تعدادی از مهمترین کاربردهای اُریگامی اشاره می کنیم :

    ۱) کاربرد اُریگامی در کیهان شناسی (cosmology )
    سالها دانشمندان از تلسکوپ های فضایی و زمینی در کنار یکدیگر بهره برده اند ، زیرا راکت ها قادر نیستند تلسکوپ هایی فضایی با سایز تلسکوپ های زمینی را به فضا پرتاب کنند . راه حل جدید یافته شده fold کردن تلسکوپ فضایی و پرتاب آن به فضا است . “ Eyeglass “تلسکوپ ساخته شده به این روش است . کشتی های فضایی نیز هم اکنون به همین روش تا شده به فضا پرتاب می شوند .

    ۲) کاربرد اُریگامی در ریاضیات
    رابطه عمیق و تنگاتنگ ریاضیات و اُریگامی انکار ناپذیر است ، اما به عنوان مثال به حل مسأله ۳ قسمت کردن زاویه در اینجا اشاره می کنیم ، که سالها ذهن ها را درگیر کرده بود و بالاخره ۲۰ سال پیش با روشی اُریگامی حل شد .

    ۳) کاربرد اُریگامی در بیولوژی
    Folding پروتئین ها و DNA بحثی است که امروزه بسیار بر روی آن کار می شود و تاکنون پروتئین های بسیاری با تا کردن ساخته شده اند.

    ۴) کاربرد اُریگامی در مهندسی
    یکی از هزاران کاربرد اُریگامی ، استفاده از آن در ساخت air bag اتومبیل است ، که باید نهایت ظرافت و دقت در ساخت آن لحاظ شود .

    ۵) کاربرد اُریگامی در زندگی روزمره
    Foldingنقشه های جغرافیایی یا مثلاً نقشه سیستم حمل و نقل شهری از مواردی است که امروزه مطرح شده و با کمک اُریگامی می توان به عنوان مثال تمام قسمت های یک جاده را از ابتدا تا انتها به صورت متصل مشاهده کرد.

    ادامه مطلب
  • محقق موفق به ساخت یک چاپگر دوستدار محیط زیست با الهام از هنر اوریگامی و از یک تکه بسیار مقاوم مقوای بازیافتی شدند.


    ساخت چاپگر لیزری تاشو از جنس مقوا

     

     

    به گزارش تهران پرس، برای ساخت بدنه اصلی چاپگر تاشوی اوریگامی (Origami) به جای پلاستیک، از مقوای بازیافتی استفاده شده است که پس از خراب شدن، مجددا قابل بازیافت خواهد بود.
     
    طراحی بدنه خارجی این چاپگر لیزری از هنر اوریگامی (کاغذ و تا) الهام گرفته شده است و یک تکه بسیار مقاوم مقوای بازیافتی پس از برش خوردن و تا زدن، به یک شکل چاپگر تبدیل می‌شود و دستگاه اصلی چاپگر لیزری درون این بدنه مقوایی قرار دارد.
    چاپگر کاغذی
     
    چاپگرکاغذی
    پوشش خارجی چاپگر فاقد پلاستیک است، اما برای حفظ دوام دستگاه در بخش داخلی از پلاستیک مقاوم و لولا استفاده شده است؛ در بخش داخلی نیز قطعات پلاستیکی و الکترونیکی شامل فلز و عناصر کمیاب بر روی زمین بکار رفته است.
     
    چاپگر اوریگامی در کنار چاپگرهای Clip و Mate بعنوان سه طرح برتر در جایزه بین المللی طراحی 2013 انتخاب شده‌اند؛ این طرح‌ها اقدام به ساده‌سازی فرآیند تولید و کاهش هزینه‌های ساخت در یک روش خلاقانه و منحصر به فرد کرده‌اند.
     
    سامسونگ به عنوان سازنده، هنوز زمان مشخصی را برای تولید تجاری چاپگر اوریگامی اعلام نکرده است.
    منبع: ایسنا
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

عکس

درباره سايت

  • Origami - اریگامی چیست؟ ( اُری) به معنی با اندیشه تا دادن و ( گامی) به معنی کاغذ است. ترکیب آنها با یکدیگر کلمه اوریگامی را می سازد. بنابراین اوریگامی هنر و اندیشه ی تا دادن کاغذ (یا صفحاتی از جنس پلاستیک ، فلز و مواد دیگر) برای خلق شکل های مختلف ، می باشد.این شکل ها تعداد زیادی ازحیوانات ، پرندگان ، ماهی ها،وسایل بازی، وسایل دکوری، شکل های هندسی و اشکالی در ارتباط با گرافیک ، معماری ، صنعت و ... را شامل می شوند. اریگامی طیف بسیار گسترده ای از کودکان پیش دبستانی تا اساتید دانشگاه را در بر می گیرد.تمام مردم می توانند از آن لذت برده و با خلق طرحهای جدید به تاریخ اوریگامی بپیوندند. اوریگامی مدرن، در چند ساله اخیر(از سال 1950 میلادی به بعد) با انتشار کتابهای آقای آکیرا یوشیزاوا (Akira Yoshizava) ، استاد اریگامی از ژاپن، رنسانس خودش را شروع کرد. اکنون اوریگامی کاربردهای مهمی در هنر، علم و صنعت پیدا نموده است. هماهنگي بين چشم و دست ، مهارت در كارهاي فكري كه نياز به انجام ترتيب و توالي خاص دارد ، مهارت در دقت ، افزايش شكيبايي و صبر ، افزايش مهارتهاي خاص جسماني ، افزايش نتيجه گيري هاي منطقي و رياضي و … از فواید اریگامی است... ______________________________ محمدابراهیم حق پرست

آخرين عناوين

عکس

آموزش اوریگامی، لذت تا زدن کاغذ، origami

Origami اوريگامي: كاغذ تا شده يا هنر تا كردن كاغذ ، نوعي تفريح و سرگرمي است در جهت پرورش خلاقيت ها ، با استفاده از كاغذ براي خلق و آفرينش اشياء .

 

 

 

منوی کاربری